miercuri, 22 martie 2017

Românii, Autostrăzile Şi Asfaltul: O Comedie Cu Iz De Dramă

Cel mai mare paradox cu iz de dramă al României: statul colectează miliarde de euro din acciza pe carburanţi, dar nu reuşeşte să facă o autostradă funcţională completă.

Am Pitici Pe Creier: Românii, Autostrăzile Şi Asfaltul: O Comedie Cu Iz De Dramă
Nici nu mai trebuie să pomenesc de fraza românii şi autostrăzile. Devine un ''pleonasm''. 👀
Cred că a devenit un subiect de care s-a săturat toată lumea.
Ar putea fi chiar un titlu genial pentru o parodie:
Românii, Autostrăzile Şi Asfaltul. Cred că ar ieşi o comedie reuşită.

Lăsând sarcasmul la o parte, mă întreb, pe bune acum, care ar fi adevărata problemă pentru care nu ajungem să avem nici măcar o autostradă terminată complet. Nici nu vreau să mă gândesc că introducerea accizei de 7 cenţi pe litru de benzină, a băgat la momentul respectiv în buzunarele statului, circa 630 de milioane de euro. Asta a fost de mult. Nu vreau să mă gândesc că România are în prezent doar 732 de kilometri de autostradă, la o suprafaţă de aproape 240.000 de kilometri pătraţi. Adică de patru de ori mai puţin decât media europeană de peste 2.500 de kilometri. Nu vreau să mă gândesc că Croaţia are 1.254 kilometri de autostradă, Ungaria 1.515 kilometri şi Spania... 16.204 kilometri. Asta în timp ce România are doar 732 km. Şi ăia împărţiţi pe tronsoane
Nu vreau să mai spun că autostrada... pardon... drumul principal prin Transilvania, a ajuns să aibă un preţ mediu de 7,3 milioane euro/kilometru. Asta dacă se va termina vreodată. Pe autostrada Gilău - Nădăşelu, se va circula abia peste un an, în cel mai bun caz. Au fost licitate lucrările pentru terminarea podului de peste Someş care leagă tronsonul de A3 până la Câmpia Turzii. Aproape 9 km din autostrada A3 Transilvania, între Gilău şi Nădăşelu, în apropiere de Cluj-Napoca, vor fi terminaţi până la finalul anului.

Am Pitici Pe Creier: Autostrada Transilvania
Am Pitici Pe Creier: Autostrada Transilvania
Am Pitici Pe Creier: Planul Autostrada
Într-un cuvânt, avem porţiuni de autostrăzi, coturi de autostrăzi, bucăţi de autostrăzi, parcele, dar nici o autostradă funcţională completă. Şi cele care sunt, vai de mama lor.
După ce în anul 2015 Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, a reuşit „performanţa” fantastică să termine mai puţini kilometri de autostradă decât şi-a plănuit, pentru că lotul 3 din Orăştie-Sibiu a fost închis, planurile pentru 2016 arătau că în acest an ar fi trebuit inauguraţi 95 de kilometri de autostradă. Cu un buget anual de aproape un miliard de euro, care ar ajunge pentru construirea a 200 de kilometri de autostradă sau pentru reabilitarea a 1.800 de kilometri de drum naţional, şi cu tronsoane ale căror termene de finalizare sunt depăşite cu mai mult de trei ani, România rămâne ţara europeană cu cea mai mică reţea de autostrăzi pe cap de locuitor, doar 2,4 centimetri.

Am Pitici Pe Creier: Autostrada Transilvania
Am Pitici Pe Creier: Autostrada Transilvania
Am Pitici Pe Creier: Autostrada Transilvania
Pentru Autostrada Sebeş-Turda au fost realizate exproprieri şi a fost emisă autorizaţia de construcţie, iar lucrările pe lotul 3 al drumului, cu o lungime de 12,5 kilometri, au fost reluate zilele trecute, după ce în octombrie 2015 au fost sistate din cauza lipsei autorizaţiei de construcţie. Chiar dacă nu au trecut mai mult de doi ani de când şoferii circulă pe lotul 1 din Autostrada Lugoj – Deva, problemele au început deja să apară, din cauza fisurilor şi a asfaltului lăsat.
Deci, cu o companie pentru drumuri şi autostrăzi ce deţine un buget anual de aproape 1 miliard de euro, (da, aţi auzit bine, un miliard), de ce nu avem totuşi şosele în România ?!
Pentru că contractele sunt special cu ''dedicaţie'', pentru că din cauza asta, există supraevaluări de costuri gigantice, pentru că plăţile pentru lucrări inexistente, au devenit o modă, pentru că trebuie să existe vreo 100 de firme căpuşă între firma ce câştigă licitaţia şi stat, pentru că... nici nu mai vrem să ştim.

E frustrant ca la 26 de ani de la revoluţie, să nu avem nici măcar 800 de kilometri de autostradă funcţională. Aşa că, aşteptăm o comedie românească spumoasă intitulată: Românii, Autostrăzile Şi Asfaltul. Peace and out!


Aşa arată lucrările din România:



Şi hai să vedem cum arată cele mai bune drumuri din lume:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu